פלג דישון | הצהרת אמן
יצירתו של פלג דישון עוסקת ביחסים בין חומר לאור ובאופן הייחודי בו הם נתפסים בחושיו של האדם ובחיישני המכונה. עבודתו, בין אם מדובר במגזרות נייר, צילום או מיצב, משלבת עיסוק במודלים, מיפוי ומכניקה של תנועה.
ברבות מעבודותיו מופיע הנייר כשחקן ראשי בעולם דמיוני. הדף הפשוט, השטוח והניטראלי מחליף בעבודות מצבי צבירה שונים. ממצע תלת-ממדי שהדימויים גזורים בו למסך דק - כמעט שקוף. מחומר שנוכחותו מצולמת למקור נסתר של מופע רפאים כמו קולנועי. דישון יוצר עולמות אלו באמצעות שיטות עבודה אישיות ומפתיעות ומגוון של אמצעים סותרים לכאורה: מלאכת כפיים עמלנית, טכנולוגיה משרדית עדכנית, הקרנה וצילום.
הפערים המובנים, בין מה שנקלט בעזרת מכשירים לבין מה שנתפס בעין האנושית ובין תהליכי עבודה מכניים לעבודה ידנית, משמשים את דישון כדי לאתגר מדיומים שונים. מגזרות נייר מסורתיות, תפאורות קולנוע ותיאטרון ומבנים ארכיטקטוניים משנים את הגדרותיהם כשהצופה בהם אינו אנושי, או כשאופן הצפייה בהם מחקה את פעולת המכונה.
דישון משתמש בסריקה כשיטת פעולה וכקונספט. המיצבים שהוא יוצר מכילים לרוב אובייקטים בעלי תנועה מכנית רפטטיבית, או דימויים בפורמט רחב מאוד. פורמט זה מייצר מעין מפות החולפות על פני הצופה בקצב ובכיוון קבועים. אופן הצפייה, המהדהד את פעולת הסריקה, מעלים את התמונה הכוללת ומתמקד בפרטים הנחשפים בסדר מסוים האחד לאחר השני. כמו במבט מתוך מכונית נוסעת, העלמת התמונה הכוללת והסדר בו מופיעים הפרטים מאפשרים לצופה לשוטט לא בתוך הדימוי כי אם ביחס אליו.
התאורה משחקת תפקיד חשוב נוסף בעבודות ומקור האור מהווה חלק אינהרנטי מהעבודה. לדוגמא: אור הסורק המצולם בסריקה עצמה, דימויים המוצגים בקופסאות אור פתוחות החושפות את מקור האור או תאורת חלל ממוקדת החושפת את הדימוי רק כאשר הצופה נמצא בזווית מסוימת.
מפות עתיקות עמוסות בטעויות, מגילות סיניות הפורשות עלילות חידתיות, עלילות Sci fi ו- Steam punk המתארות עולם בעל טכנולוגיה מקבילה לעולמנו, שלובות בעבודותיו של דישון. העולמות המתוארים בהן ריקים מאנשים ונראים כמקומות נטושים שהצופה הוא המבקר הראשון, אולי היחיד בהם.
עבודותיו הייחודיות דישון נראות כדימויים חמקמקים המתעתעים בצופה. מיקום התוכן של העבודות בטריטוריות לא מפוענחות יחד עם השימוש במתודה של צפייה-סריקה מייצרים עולם בו אינך יכול לדעת בדיוק מה אתה רואה. לתוצאה הסופית אין זמן או מקום לכיד. היא מתקיימת במרחב מטאפיסי בו הזר והמוכר,הריק והמלא,החשוף והמוסתר אינם ניתנים להגדרה.
אתר האמן: pelegdishon.com