בימינו, האמנות העכשווית היא מגוונת מאוד ומלאה סגנונות שונים זה מזה. אפשר בהחלט להתווכח על מהו אמן 'טוב', אבל כולנו כנראה יודעים להצביע על אמן מצליח - כזה שזוכה לתהודה, העבודות שלו מוצגות במוסדות חשובים, ואפילו (למרות שלא תמיד) מצליח למכור יצירות ולהתפרנס מכך. האם ההצלחה הזו תלויה באמנות עצמה? בוודאי. סביר להניח שאמנות טובה, מורכבת ומעוררת מחשבה, תקנה לאמן היוצר אותה הצלחה. עם זאת, לא חסרים כמובן מקרים של אמנות טובה שזכתה להערכה הרבה אחרי מותו של האמן. תשאלו את ואן גוך הוא יספר לכם.
אם כן, האם ישנן דרכים אחרות בהן אמנים יכולים להשפיע על מסלול ההצלחה שלהם? אנחנו במאסטרפיס טוענים שכן.
אספנו עבורכם מספר טיפים ועצות מפתח:
1. something to show for it
אחד הדברים הכי בסיסיים וחשובים הוא לצלם את העבודות צילומים איכותיים. במקרים רבים האמנות צריכה לדבר בפני עצמה, ובין אם מדובר בציורים, פסלים או עבודות מיצב ואפילו פרפורמנס, חשוב שהעבודות יהיו מתועדות בצורה המיטבית. בסופו של דבר, כך תציגו את היצירה שלכם ואת עצמכם בפני העולם. אם אינכם צלמים חובבים, שווה להשקיע בצלם מקצועי שיסייע לכם. זו בהחלט השקעה שתצדיק את עצמה - בכל התכתבות מקצועית שתנהלו, עם אוצרים, גלריסטים, עיתונאים ועוד, תוכלו לצרף תמונות רלוונטיות שמשקפות את העשייה שלכם.
2. site-specific
אז יש לכם כבר עבודות מצולמות שניתן לשלוח לכל מתעניין. מצוין! אבל מה אם מישהו לא מעוניין לפנות אליכם בשביל לקבל תמונות או מידע? היום בעידן האינטרנט כולנו נגישים למידע בקצות אצבעותינו, אנחנו רגילים להקליד שם של אדם והחברים מגוגל כבר יענו לנו על כל השאלות. אם כן, ברחבי הרשת ומחוצה לה, אתר אישי הוא כרטיס הביקור שלכם אל מול העולם. באתר תוכלו לשלב את קורות חייכם, גישתכם האמנותית, וכמובן תמונות והסברים על העבודות ותהליכי היצירה שלכם. למתקדמים, אפשר לשלב באתר גם מאמרים, מקורות השראה, או רשומות בלוג בהן תסקרו כל מה שמעניין אתכם ונראה לכם רלוונטי. רוצים לבנות אתר ולא יודעים איך? דברו איתנו ונעזור.
3. scene
אמנם בעידן האינטרנט כולנו לבדנו מאחורי מחשב, אבל מנגד, מושג הקהילה נהיה רלוונטי יותר מאי פעם. ישראל היא מדינה קטנה עם קהילת אמנות שוקקת, ואין סיבה שלא תמצאו את עצמכם בתוכה. חשוב שתכירו את הנפשות הפועלות בתחום האמנות - מי הגלריות המובילות? במה הן מתמחות? מיהן דמויות המפתח בתחום? אילו אמנים אחרים פועלים לצדכם ומה הם עושים? מכל היכרות כזו יכול לצמוח שיתוף פעולה עתידי. אנחנו כאן בשביל לעזור: תעיפו מבט ברשימת הגלריות או באתר הנוסף שלנו, Israeli Artists, בשביל להרחיב את היכרותכם עם הסצנה המקומית. כאמנים אנו מניחים שאתם חיים את עולם האמנות בכל עת ובכל מקום, אתם מבחינים באמנות בדברים שונים שאדם אחר שאינו אמן לא היה מבחין בהם, לעיתים אתם פונים לאמנים אחרים בכדי ליצור שיתופי פעולה יחד, להעשיר את הידע שלכם וללמוד תחומים נוספים, לעיתים אתם מחפשים פתרונות יצירתיים לשדרוג חלל העבודה שלכם או ביתכם כגון עיצוב מיוחד לחדר, קיר סלון מעוצב, עיצוב חדר השינה או הכניסה לבית.. שיתופי פעולה בין אמנים יכולים להנביט יצירות נהדות יחד, גם בחיי היום-יום.
4. soak it all in
חיי השגרה של כל מקצוע יכולים להיות שוחקים, ופעמים רבות אנחנו שוכחים או לא יכולים לעצור ולתת לעצמנו הפוגה, הנאה, השראה. האמן, ולמעשה כל מי שמקדיש את חייו לפעילות יצירתית, חייב לעצמו להתעקש על הרגעים הללו ולחוות מראות, צלילים, טעמים וריחות שיוכלו לשמש אותו הלאה בעשייתו שלו. ללכת לתערוכות, לראות סרטים, לקרוא ספרים, לצרוך אירועי תרבות, להתעניין בהיסטוריה, אופנה ספורט או כל תחום דומה, כל אלו אינם רק בילויים לשעות הפנאי אלא חומרי גלם להתפתחות אישית ומקצועית.
במישור המקצועי, כמובן שחשוב לראות כמה שיותר תערוכות אמנות, בארץ ובעולם, כדי ללמוד, להרחיב אופקים, ולספוג השראה. רוצים לראות אילו תערוכות מציגות כרגע בישראל? תציצו בלוח האירועים והתערוכות שלנו.
5. seek and you shall find
תמיד אמרו לכם שחשוב לנצל הזדמנויות? זה בהחלט נכון. אבל לפני כן צריך למצוא את ההזדמנויות לא? מלגות, תכניות שהות אמן (רזידנסי), תכניות התמחות, לימודים לתארים מתקדמים, פרויקטים מיוחדים, תערוכות, פרסים - כולם מתפרסמים באמצעות קולות קוראים ויכולים להיות נגישים לכם. תהיו אקטיביים, חפשו הזדמנויות שיוכלו להתאים לכם, ואחרי שמצאתם גם תגישו מועמדות.
6. special treatment
אתם אמנים, משמע שאתם מתמחים בדברים מאוד מסוימים - צבעים, חומרים, טכניקות ועוד. עם זאת, סביר להניח שאתם נתקלים במשימות נוספות שאינכם בהכרח הכי טובים בהתמודדות איתן. למשל: התכתבויות עם גורמי מקצוע או עם לקוחות, הגשת מועמדויות לתכניות ופרסים, ניהול מלאי העבודות וקטלוגן, שיווק העשייה שלכם והתערוכות בהן אתם מציגים, ועוד ועוד ועוד. מצאו מישהו שמתמחה בדברים הללו ויוכל לעזור לכם. אם יש לכם גלריה שמייצגת אתכם, יש הרבה דברים שצוות הגלריה יכול לעשות עבורכם. ואם זה לא המצב? אתם יכולים לשכור את שירותיו של מישהו עבור משימה ספציפית, או לעבוד עם מנהל סטודיו ולוודא מולו במה הוא עוזר לכם.
7. spread the word
אז יש צילומים, יש אתר, יש מנהלי סטודיו, יש הכל. אתם לגמרי מאורגנים. מה חסר? שישמעו עליכם כמה שיותר אנשים. אתם יכולים להתחיל בלספר על העשייה שלכם לכמה שיותר אנשים. השלב הבא הוא ליצור לעצמכם חשיפה יותר, אחרת איך אנשים שלא שמעו עליכם מעולם ידעו מה אתם עושים? כל הזדמנות לחשיפה היא טובה: פרסום של עבודות בקטלוגים ותערוכות, תהודה ברשתות החברתיות, כתבות בעיתונים, הכל יכול לעבוד. רוצים להגדיל את החשיפה שלכם ברשת? הצטרפו לרשימת האמנים שלנו באתר Israeli Artists ותגדילו את הדומיננטיות שלכם אונליין.
8. stay on track
בשביל להצליח צריך גם אמנות נכון? אז פשוט תתמידו בעשייה ותמשיכו ליצור.
אז בסקירה קצרה, מה היה לנו?
1. צלמו את העבודות צילומים מקצועיים ואיכותיים.
2. בנו לעצמכם אתר אישי.
3. תכירו את הסצנה האמנותית בה אתם פועלים, ותתחברו לאמנים אחרים.
4. ללמוד, להתעניין, להרחיב אופקים, ולהתעקש על למצוא מקורות השראה נוספים.
5. חפשו קולות קוראים למלגות, פרויקטים, תכניות שהות אמן ועוד.
6. היעזרו בניהול מקצועי עבור המשימות שאינן המומחיות שלכם.
7. תפיצו את עצמכם ברחבי הרשת.
8. תמשיכו ליצור!